“Yaşam Çemberi” İçinde Bir Karakter Oluşturmak

“Yaşam çemberi” (circle of life), drama teknikleri arasında yer alan ve belirtilen özellikler doğrultusunda bir karakter ortaya çıkarıp o karakteri çözümlemeye olanak sağlayan tekniklerdendir. Bu yönüyle, özellikle olaya dayalı veya kişi temelli tüm metin türü örnekleriyle ilgili etkinliklere dahil edilebilir.

yaşam çemberi

yaşam çemberi tablosu

“yaşam çemberi” tekniği

Structuring Drama Work’te anlatıldığı biçimiyle;

  • Şekildeki gibi dört bölümlü bir tablonun ve anahtar bilgilerin yer aldığı bir kağıttan yararlanılacaktır. Tablonun ortasındaki bölümde, etkinliğin odağını oluşturacak karakterin adı ve yaşı yer alır. Diğer bölümlerde,
    • “Ev” ve “Aile” kutularında, karakterin yaşadığı ortam ve aile bireyleri
    • “Oyun” kutusunda, karakteri içinde bulunduğu duruma ilişkin hareket noktası olabilecek bilgi
    • “Gün” kutusunda, karakterin günlük rutinine dair bilgi

bulunur.

  • Katılımcı grup, tablo verilerini yorumlayarak karakterin genel yapısını ve düşünme biçimini anlayacağı bir beyin fırtınası yapar.
  • Grup beyin fırtınasının ardından dört alt gruba bölünür ve her grup tablodaki bir bölüme yoğunlaşarak ve bağlamdan kopmadan bir diyalog hazırlar. Diyalog ana karakter ile grubun ilgili bölümden seçeceği biri arasında geçmelidir.
  • Nihayet, çizilen karakterin özellikleri ve yaşadığı durum arasındaki ilişki üzerine bir değerlendirmede bulunulur.

Uygulama için Neelands ve Goode’nin verdiği örnekte, 14 yaşında, çekirdek ailesiyle yaşayan Sunita adlı bir genç kız vardır.

okuma etkinlikleri

sunita’yı para çalmaya iten neden ne olabilir?


Anne babası ve kardeşiyle yaşayan Sunita kendini tanıtır. Örnekte bu tanıtımı, etkinliğin lideri yapmakta:

“Adım Sunita. 14 yaşındayım. Şu, annem. Mutfakta bulaşıkları yıkıyor. Oturma odasında sandalye üzerindeki açık duran çantasını görebiliyorum. Bu benim tek kurtuluş şansım. Küçük kardeşim ve babam dışarıda futbol oynuyorlar. Oda boş. Yapmak zorunda olduğum şeyden nefret ediyorum. Annemi seviyorum fakat başka bir seçeneğim yok. O paraya sahip olmalıyım.”

Sunita, tereddüt etse de babasının çağırması üzerine annesinin dışarı çıkmasını fırsat bilerek parayı alır. Pişmanlık duyarak yerine koymak ister ama ailesi içeri girince yapamaz. Artık geri dönüşü olmadığını düşünür ve:

En azından güvende olacağım.”

der. Kitapta katılımcıların, tabloda verili ipucu olabilecek bilgilerden hareketle,  Sunita’nın yaptığı şeyin ve söylediği sözün nedeni üzerine kafa yorulması beklenmiştir.

İlgili: Drama Teknikleri

5/5 (1 Review)