FRP ile Okuma Oyunu

FRP ve kurmaca metinler arasındaki benzerlikler dikkate alınarak,  farklı bir okuma oyunu / etkinliği planlanabilir; okuma ile oyun birleştirilebilir. (FRP=Fantastik Rol Yapma)

FRP (meraklısına link şurada ve şurada) için fantastik bir dünya hayal ediyorsunuz. O dünyanın genel atmosferini ve kurallarını belirleme hakkına sahipsiniz. Orada yer alacak kişilerin kim olduğunu, karakterlerinin ve statülerinin nasıl olacağını da ana hatlarıyla çizen sizsiniz.

Buraya kadar, yazarların sözcüklerle oluşturduğu kurmaca dünyalara eş bir şey yaptığınız söylenebilir pekâla. Onlar, sözcüklerle ilmik ilmik işleyerek bir dünya kuruyorlar, siz daha çok bir taslak hazırlıyorsunuz.

Bu dünyayı, bir masada toplanmış ortalama 3-4 kişiyle hayata taşıyor ve içinde yaşanacak oyunu yönlendirip yönetiyorsunuz. Önceden, kişilere, kurmaca dünyanızdaki rolleri dağıtmış, çizdiğiniz genel çerçeveye uymak üzere, rollere kafa yorarak aşağıdaki gibi karakter kağıtları üzerinde rollerin niteliklerini işleyip size vermelerini istemişsiniz.

frp ve kitap metinleri

Bir FRP oyunu için karakter kağıdı örneği

(Bu arada, oyunun niteliğine göre aranan özellikler çeşitlense de genelde belirtilmesi istenen özellikler değişmez. Canavarların, güçlülerin, güçlüklerin dünyasında ezilmek istemiyorsanız sahip olmanız beklenen özellikler:Strength (güç, yetenek, cesaret), dexterity (beceri, hüner), constitution (sağlık,bünye), intelligence (zekâ), wisdom (bilgelik, karar alma becerisi), charisma (etkileyicilik).) 

Siz her birinin özelliklerine hakimsiniz ama oyuncularınız sadece kendilerini biliyorlar.

Yöneticisi/ sürdürücüsü/ kural koyucusu olarak oyunu başlatıp oyuncuların;

  • Hem sizin müdahalelerinize hem kendilerinin tercihlerine,
  • Hem zarların yarattığı şans durumlarına göre

olayın ilerleyişini sağlıyorsunuz. Kağıt, kalem, zarlar ve çokça hayal gücünüz varsa, bir masa başında toplanıp bir fantastik dünyada kaybolmanız işten değil!

FRP ile Okuma Oyunu

FRP ile kitap okuma bağı kurmamı sağlayan etken, eski bir yazıydı: Basılı bir Sabitfikir sayısında “Edebiyat Oyunları” başlıklı bir yazı ilgimi çekmiş, kesip saklamışım. 

FRP ile kurmaca kitaplar aşağıdaki türden benzerlikler içeriyor:

  • Kurgulama:
    • FRP’de: Herhangi bir oyun kurucu
    • Kurmaca metinler için: Yazar
  • Olayı anlatma/ ilerletme:
    • FRP’de: Oyun kurucu/ yönetici
    • Kurmaca metinler için: Anlatıcı (hakim-ilâhî)
  • Taraflar:
    • FRP’de: Oyuncular (ortalama 3-4 kişi)
    • Kurmaca metinler için: Okurlar
  • Araç-gereç:
    • FRP’de: Kağıt-kalem, FRP zarları, çevresine toplanılacak masa ve bolca hayal gücü
    • Kurmaca metinler için: Kitap ve okumayı mümkün kılacak ortam.
  • Olay kişileri:
    • FRP’de: Fantastik, problem çözmeye odaklı, eyleme dayalı bir olay
    • Kurmaca metinler için: Yazara kalmış…
  • Olayın türü ve niteliği:
    • FRP’de:
      • Oyun kurucu karakterleri ana hatlarıyla oyunculara bildirir;
      • Oyuncular karakter kağıtlarına oyundaki karakterlerinin özelliklerini ayrıntılandırarak işler.  
      • Kişilerin özelliklerini sadece kendileri ve oyunu oynatan kişi bilir.
      • Macera akarken, kişinin baştan belirlediği özellikler ve sahip olduğu araçlarla başarı elde etme şansı, hayal ve akıl gücü kadar zarlara da bağlıdır!
    • Kurmaca metinler için:
      • Yazma aşamasında her şey bellidir, sonradan müdahale olmaz (etkileşimli metinler dahil). Okudukça öğrenilir, eğer yazar baştan biyografik ayrıntılara yer vermemişse..
      • Karakterler kendilerine baştan biçilmiş olana yazgılıdır.
  • Bitiş:
    • FRP’de: Oyunun ve oyuncuların kapasitesine bakar, saati, zamanı yok!
    • Kurmaca metinler için: Kitap biter, perde kapanır!

Uygulama önerileri için bakılabilir: