“Telefon Konuşmaları” ile Olayı Geliştirmek

“Telefon konuşmaları”, hem bağımsız bir drama etkinliği olarak hem diğer drama etkinliklerinde bir durumun yönünü değiştirmek, olayı ayrıntılandırarak geliştirmek gibi farklı nedenlerle de destek alınabilecek tekniklerdendir.

“telefon konuşmaları” uygulama seçenekleri

Telefon konuşmaları drama tekniği nasıl uygulanır?


& Tek konuşmacı: Bir durum gerçekleşirken telefon çalar ve bir kişi olaya ilişkin yeni bilgileri öğrendiği izlenimi veren tek yönlü bir telefon konuşması geliştirir.
& Karşılıklı görüşme: Katılımcılar ikişerli gruplara ayrılır. Her gruba bir telefon konuşmasının aşağıdaki gibi tek yönünü içeren bir metin dağıtılır. Gruplar, konuşmanın diğer kanadının nasıl geliştiği/ gelişebileceği üzerine verilen süre içinde çalışır. Sonra sırt sırta oturarak, metnin bağlamına uygun bir telefon görüşmesini canlandırırlar.

"telefon konuşmaları"

ibrahim’in yanıt aradığı sorular…


Zülfü Livaneli’nin Huzursuzluk romanının anlatım diliyle benzeşen metinler, bu tür etkinlikler için oldukça elverişlidir. Bu anlatım dilinde, olayın anlatıcısı, karşısındaki kişiyi dinlemekte ancak onun söylediklerini birebir aktarmamaktadır. Buna karşılık, verdiği dinleme tepkileriyle aslında neyi duyduğu hakkında okura yeterince bilgiyi vermektedir. Aşağıda Huzursuzluk romanından alınan böyle bir metin ve bu metinden telefon görüşmeleri için oluşturulabilecek bir tek yönlü konuşma metni örneği yer alıyor.

Arkadaşı Hüseyin’in ölümünü araştırmak üzere onun yaşadığı topraklara, Mardin’e giden İbrahim, yaptığı görüşmeleri, yukarıda belirtildiği ve görselde görüldüğü biçimde aktarmıştır. Bu, karşı tarafın sorularına göre verilmiş yanıtlara dayalı metin örneğinde, merak edilenlerin nasıl sorulduğu verilmemiş olsa da soruların ne olduğu, yanıta giriş cümlelerinden anlaşılabilmekte. Koyu işaretli satırların üstüne “telefon konuşmaları” etkinliği için noktalı boşlukları ben ekledim.

………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………..

Çocukluk arkadaşınız olduğunu bilmiyordum, demek onun için geldiniz buraya. Acılı ailesine taziyelerimizi iletin lütfen. Allah sabır versin.

………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………..

Kız yani Meleknaz… evet, zayıf, esmer bir kızdı, ince yüzünde kocaman gözleri çok dikkat çekiyordu, bir acayip pırıltıyla yanan gözlerdi onlar, bazen öfkeli, bazen nefret dolu, bazen meydan okuyan gözler. Nasıl desem, çok önemli bir sır taşıyor ama anlatmıyor gibi merak uyandıran bakışlar. Belki konuşsa, anlatsa daha az etkilenir insan, ne var ki bu suskunluk bakışlarını daha derin kılıyordu galiba. Kısacası kızı çözemedik biz ama o zayıf bedenin içinde çok güçlü bir ruh olduğu belli, hepimizi bu kadar etkilediğine göre. Gittikten sonra uzun süre unutamadık onu.

………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………..

Hayır, şimdi nerede olduğuna dair en ufak bir fikrim yok.

………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………..

Güneş Tapınağı’nı mı görmek istiyorsunuz, elbette, bu kadar konuştuktan sonra görmemek olmaz zaten. Umarım güzel bir yazı çıkarırsınız buradan.

Bu veya benzeri metinlere dayalı “telefon konuşmaları” senaryoları oluşturulabilir. Öğrencilerden beklenen, en üstte aktarılan bilgi doğrultusunda verilen çalışma metniyle bir hazırlık yapmak ve uygulamaktır.

Metinden bağımsız telefon görüşmeleri uygulama örnekleri için de bir dönem Acun Ilıcalı’nın “Var mısın Yok musun?” programlarında, görünmez ama ünlü muhasebecisi (!) Hamdi Bey’le yaptığı muhabbetler hatırlatılabilir.

Benzer işlevde bir başka drama tekniği: “Tamamlanmamış Materyaller”.

Blogda yaratıcı drama tekniklerine dayalı örneklerin tümü için: Yaratıcı Drama